Saturday, November 17, 2012

Please Don't Promise Me Forever


I want us to love each other one day at a time... ... And string those days together like the precious things they are... ... Instead of trying too hard and promising too much.

Please don't expect me to always be good and kind and loving.
There are times when I will be cold and thoughtless and hard to understand. But it will only be because of the weather, or the flu, or one of my moods ... not because I love you less. Please remember that.

Please don't think about all the things that could happen to us.
Don't think about other people coming between us.
Don't think about outgrowing eachother or growing out of love.


Please do think about al the good things that could happen to us.
Think of growing closer to each other, finding new reasons for being together...... and think of loving. I will, too. I am right now.

Please don't get mad at me if I forget your birthday, or some special day we share...
... and please remember that there is an "everydayness" about what we have that is beyong birthdays and anniversaries That's why, sometimes, I may not remember on special day... ... because all our days are special to me.

Please don't ever sign a letter "as ever". Please don't be too easy on me ...
Or expect me to be easy on you. Both of us have room to grow, and both of us have to grow if we want to hold each other's love Please don't ever give me too much of yourself or take too much of me. In our togetherness, we still need our private places.

Please don't start an argument or make me look foolish in front of other people...

... but when we're alone don't feel like you're walking on eggs. Go ahead and say what you think. if I need telling off, tell me off Then we can have our fight and make up and love again just us.
Please remember to call me sometimes for no reason
except that you feel me thinking about you, needing to hear your voice

Please don't ever lose that laugh of yours- It's such a real laugh.
And never change the way you brush my hair back from my eyes and smile when I'm trying to be very serious...
or the little odd ways you have of saying things that make you "you" one of a kind, the one I love.


Please, lets not use politeness And busyness and silence to avoid our problems
and the places where we hurt if something is wrong, lets go after it and make it right. It's a good feeling to think of growing older with you but please, let's not ever grow old I want us to always hang on to the newness that we have right now. And lets never be ashamed of our innocence, of the child within us. Lets never give up our dreams.

Please don't try keep it from me when you're feeling down
I'll never be able to share your joy if you try protect me from your sadness 

Please don't ever say never...... and please don't promise me forever
All I ask is that you love me now.
And please know that I love you more today then I ever had before. I can't promise you forever, but I can promise you today with the hope and belief that there is a beautiful tomorrow in store for us.




Saturday, October 27, 2012




She hurts and she cries, 


but you can't see the depression in her eyes, 


because she just smiles.

Wednesday, October 24, 2012

Bila Perlu Memilih



Sakitnya bila perlu memilih
Alangkah baiknya...jika aku tak perlu memilih..
Di luah mati emak..di telan mati ayah
Tersekat dikerongkong ku
Tanpa dapat ku telan, tanpa boleh ku luah
dan aku hanya memilih jalan ku sendiri................

Mengapa seakan tiada jalan bagiku
Menyisihkan mu seakan mengorbankan nyawaku
Menyakitinya seakan menikam belati ke jantungku..

Allah.... 
Berikan ku petunjuk
Berikan ku hidayah..
Berikan aku kekuatan
Berikan aku ketabahan..


Tuesday, October 16, 2012

Anak Ku yang Pertama




Kini aku gembira, Yang ku tunggu dah tiba
Anakku lahir sudah, Hai anakku yang pertama

Sungguh cantik rupanya, Mirik wajah ibunya
Betapa bahagia,  Hai dengan kehadirannya

Kan kujadikan raja, Di dalam rumahtangga
Kucurahkan semua, Hanya untuk mu saja

Buah hati wahai permata, Besarlah kau segera
Anakku yang pertama
Riang tiada terkira, Bila ku memandangnya
Hai anakku yang pertama 






Monday, October 15, 2012

BILA WANITA MENANGIS




Pernahkah anda tertanya-tanya kenapa seorang wanita menangis hanya kerana seorang lelaki?
Mungkin sebab anda sudah terbiasa dengan auta bahawa perempuan memang suka menangis..

Seorang perempuan takkan menangis 
dengan mudah,tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda..

Dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda..

Apabia dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya..
Bolehkan anda rasa apa yg dia rasa?
Pernahkan anda CUBA untuk memahami apa yg dia rasa?

Fikirkan..

Berbaloikah dia menangis,di hadapan anda?
Hanya kerana anda?
Dia menangis bukan kerana dia lemah.
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati.
Dia menangis kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis di dalam hati.
Kesedihan yg di rasainya mnjadi semakin berat utk di simpan.

Cuba ambil masa utk berfikir.

Jika si dia menangis hanya kerana anda.
Mungkin sudah tiba masanya anda fikir kembali di mana silap anda.
Kerana hanya anda tahu jawapannya.

Fikirkan.

Kerana suatu hari nanti ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal.
Atau terlalu lambat untuk mengucapkan "MAAFKAN SAYA"
Kalau seorang perempuan menangis kerana anda,janganlah anda biarkan dia menangis keseorangan.
Beradalah di sisi dia menemani dia.
Kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.

Kalau seorang perempuan menangis kerana anda,janganlah anda meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda.

Jangan pernah mengungkap rasa cinta anda pada seorang perempuan selagi anda belum benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta..
Kerana anda hanya akan membuatkan si dia menangis dan sengsara..

Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura melupakan cinta lamanya terutama cinta pertama..

Tapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya..
Hargailah seorang wanita yang tulus mencintai anda.. 



Wednesday, October 10, 2012

Benarkah Kasihnya...






Benarkah kasih dihadapan ku kini
Inikah sayang yang selama ini ku nanti
Benarkah rindu itu pasti hanya untuk ku
dan
Adakah cinta itu lahir dari keikhlasan hatinya..

Atau.........
Sayang terbit atas rasa simpatinya
Rindu bertaut lantaran jiwanya yang sepi
Lantas Cinta ini berputik Tanpa kepastian yang nyata..

Atau..........
Jalinan kasih ini termeteri atas kekhilafanku, kenaifanku sendiri
atau kelembutan hatiku yang mendorongnya untuk mengujiku....







~Andainya Kau Tahu.~




-Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta,
lelaki itu tidak semestinya punya segalanya
tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya

 -Andainya lelaki tahu..
 Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,
itu bukan bermakna dia lemah,
tetapi dia sedang mencari kekuatan
untuk terus tabah menyintai lelaki itu

-Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan marah,
memang dia tidak mampu mengawal perasaannya
tapi percayalah, itulah maknanya
dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu

-Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan bercakap banyak,
dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,
tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat








Jodoh Itu Rahsia ALLAH..swt


           
☻♥☻
/█/█
.||.||.
SEKUAT mana setia...

SEHEBAT mana merancang...

SEJAUH mana menunggu...

SEKERAS mana bersabar...

SEJUJUR mana menerima dirinya...

Jika ALLAH Tidak Menulis Jodoh Kita Bersama ,
Kita Tetap Tidak Akan Bersama..
Jika ALLAH Menetapkan Jodoh kita ada , Insyaallah..
Seberat Manapun Dugaan Yang Diberi,
Kita Tetap Akan Bersama Dengan Izin DariNYA....








C.I.N.T.A















 
Cinta itu KEJUJURAN kerana cinta tidak pernah memaksa..


Cinta itu MURNI kerana cinta memerlukan ketulusan hati..

Cinta itu KEKUATAN kerana cinta memerlukan ketabahan..

Cinta itu KESABARAN kerana cinta menguji keimanan..

Cinta itu KEREDHAAN kerana cinta pemberian Tuhan..

Cinta itu KEMAAFAN kerana cinta sangat sensitif..

Cinta itu KESETIAAN kerana cinta hanya pada yang satu..

Cinta itu PERSAHABATAN kerana cinta asasnya kepercayaan..

Cinta itu INSPIRASI kerana cinta membina kekuatan...


 







Andai hidup punca PERPISAHAN,

Biarlah MATI menyambungnya semula.

Dan

Seandainya MATI  punca PERPISAHAN,

Biarlah HIDUP ini membawa

ERTI yang NYATA..






Tuesday, October 9, 2012



Yang membuat kita KUAT adalah DOA..
Yang membuat kita DEWASA adalah MASALAH..
Yang membuat kita MAJU adalah USAHA KERAS..
Yang membuat kita HANCUR adalah PUTUS ASA..
Yang membuat kita SEMANGAT adalah HARAPAN dan IMPIAN..
Yang membuat kita menjadi yg TERBAIK adalah 
mengakrabkan diri dgn keheningan JIWA dan memperbanyak SUJUD..









Andai ingin berteman, jgnlah krn kelebihannya….
Krn mungkin dgn 1 kelemahan, kau menjauhinya..

Andai ingin berteman, jgnlah krn kebaikannya…
Krn mungkin dgn 1 keburukan, kau membencinya..

Andai ingin bersahabat, jgnlah krn ilmunya…
Krn apabila dia buntu, khuatir kau akan memfitnahnya..

Andai ingin berkawan, jgnlah krn sifat cerianya…
Krn andai tika dia tak mampu menceriakn kau menyalahinya..

Andai ingin bersahabat....
Terimalah Dia Seadanya.....
Krn Dia Seorg Sahabat adalah Seorg Manusia Biasa.…

Jgn diharap semuanya sempurna…..
Krn kita juga tidak sempurna…..♥♥♥








'DIAM' LEBIH BAIK



Perlu belajar saat ini...

"DIAM" lebih baik...

Biarlah lidah kaku dan diam 1000 bhsa dari mgeluarkn kata2 yg mgkin menguris hati dan perasaan org. Wpun kata2 itu skadar myampaikn sesuatu tp perlu fikirkn kesannya.. 

Moga yg terucap slps ini adalah doa..

Maaf krna byk hati yg terluka.....





Lawak lg,,,,,


Suami : “Sal.. abang pergi dulu ya”
Isteri : “Abang tak sarapan dulu?”
Suami : “Tidak.. abang nak cepat nie!”
Lalu sisuami mencium bibir isterinya dengan mesra dan
berkata “inilah sarapan pagi abang”

Tengaharinya. . si suami pulang kerumah..
Isteri : ” Ada apa abang balik kerumah tengahari ni?”
Suami : ” Ada sesuatu yang tertinggal”
Isteri : Marilah makan tengahari dulu”
Suami : “Tak pe lah.. abang nak cepat nie”
Lalu dengan mesranya sisuami menghampiri isterinya dan
mencium “dadanya” sambil berkata “inilah makan tengahari abang!”

Petangnya.. ketika si suami pulang dari kerja dia terkejut melihat sikap isterinya yang duduk tanpa pakaian diatas periuk nasi yang panas membara..
lalu betanya..

Suami : “Awak sedang buat apa tu?”
Isteri : “Panaskan makan malam bang!

kuang..kuang..

BloG vs Mukabuku


Hai..pe kabar sumer???

Lama sungguh mama xmenjengah kt blog xbape comey ni.. cian die.. mentang2 la dah ada MukaBuku.. terus je mama terlupa akan dia.. hurmm.. adat manusia.. mama pung manusia gak..

so.. wahai blog kesayangan ku..maafkn daku kerana mengabaikn mu..
saat ini aku berjanji akan adil dalam memberikan perhatian dan kasihsayang ku ke atas kalian ber2.. (setakat ini je... ms depan xtau lg.. :D)

mama rasa mama nk slow downlah ngan mukabuku tu.. byk sgt spekulasi yg timbul.. hurmm..
biarlah luahan hati mama hanya di blog usang mama ni.. haa.. korang yg baca ni jgn dok buat spekulasi plak..
senyap2 dah ler.. masuk tinge kanan kuar tinge kiri.. jgn plak dah masuk kanan sumbat kiri plak.. pahtu kuar kt tempat lain.. xbaek tau...  ehehe

pape pung... pembaca sumer.. rase nk bace...bace lah.. takmo bace.. pejam mata tdo..hikhik..

Air Mata Seorang Wanita..


Seorang anak laki-lakikecil bertanya kepada ibunya "Mengapa ibu menangis?"

"Kerana aku seorangwanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti",kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknyadan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki-lakiitu bertanya kepada ayahnya, "Mengapaibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapatdikatakan oleh ayahnya.


Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seoranglaki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. Akhirnya ia mohon petunjuk dr Allah, 
"Allah berfirman:"  Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukuplembut untuk memberikan kenyamanan 
""Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya 
""Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh 
""Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya 
""Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya 
""Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu
""Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan ini adalah khusus miliknya untukdigunakan bila pun ia perlukan.
""Kau tahu;kecantikanseorang wanita bukanlah dari pakaianyang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.
""Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya,kerana itulah pintu hatinya.. Tempat dimana CINTA itu ada."

Kenapa Pompuan Tak ley Kawen 4..

Lets cekidot !!!!! 

 






Monday, October 8, 2012

PETUA PETUI....(copy paste je ni...)


'Is Tee May Were' urntook Gurgurl  AJE!!!



Senamai Tupai
Senaman istimewa ini dapat membantu mengetatkan faraj dan mengurangkan masalah keputihan. Caranya : Duduk di atas kedua tumit kaki. Tegakkan badan. Tangan kanan hendaklah ke belakang untuk memegang ibu jari kaki kiri. Tarik nafas, kemut faraj sambil menarik ibu jari kaki kiri ke atas selama 5 saat dengan kuat, lepaskan nafas dengan kemutan perlahan-lahan. Lakukan senaman ini sebanyak tiga kali. Tukar posisi dan ulangi senaman ini. Gerakan ini boleh membantu mengetatkan semula otot-otot faraj dan mengurangkan masalah keputihan.

Senaman Kiambang
Senaman ini dapat membantu menguatkan otot faraj. Caranya: Duduklah dengan keadaan bersila rapat dan badan ditegakkan. Betis dan peha kanan diletakkan di atas peha kiri agar kedua lutut menghala ke hadapan dan dalam keadaan serapat mungkin antara satu sama lain. Pastikan kedua belah tapak kaki menghala ke belakang. Tarik nafas dan kemut faraj selama 5 saat sambil menekan tapak kaki ke belakang. Lepas nafas, kemutan dan kaki perlahan-lahan. Lakukan senaman ini sebanyak 8 kali. Kemudian, tukar posisi dengan meletakkan betis dan peha kiri pula di atas peha kanan. Lakukan senaman-senaman di atas mengikut kesesuaian badan pada setiap pagi dan setiap malam sebelum tidur.

Senaman Klasik urntook 'Flower'

1. Kemut 20 kali perlahan-lahan otot faraj dan otot punggung dalam keadaan berdiri
(peha dan kaki dirapatkan).
Lakukan senaman ini pada waktu pagi, tengahari, petang dan malam.
2. Kemut perlahan-lahan 20 kali otot faraj dan otot punggung dalam keadaan duduk tegak
(lutut bertemu lutut) pada waktu pagi, tengahari, petang dan malam.
Proses Pengemutan –
(a). Tahan nafas selama 5 saat semasa mengemut.
(b). Lepaskan nafas dan kemutan perlahan-lahan secara serentak.Kemut - Seperti menahan air kencing. Saranan - Digalakkan melakukan senaman ini pada setiap hari pada waktu terluang seperti semasa memasak, menonton dan ketika ada waktu yang sesuai.

Mengurangkan Air Pada 'Flower'
Petua 1 : Tumbuk hingga halus pucuk dan buah manjakani dan hati pinang muda. Gaulkan dengan minyak minyak bijan dan kemudian kukuskan. Ramuan tersebut hendaklah dimakan ketika tengah malam.
Petua 2 : Rebus akar serapat dan akar kacip fatimah dan minum airnya. Ramuan ini dapat mengurangkan air pada faraj dan mengetatkan faraj.
Petua 3 : Rebus biji manjakani dengan beberapa helai sireh dalam periuk. Apabila menggelegak, wapkan faraj anda dengan wap rebusan tersebut. Air rebusan yang telah sejuk boleh digunakan sebagai pencuci faraj.

Merawat Senggugut

Petua 1 : Senggugut memang menyakitkan. Untuk mengatasinya, ambil sembilan biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.
Petua 2 : Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.
Petua 3 : Ubati senggugut dengan minuman air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.
Petua 4 : Ambil sembilan biji pinang tua , dibakar hingga menjadi arang dan ditumbuk halus. Campurkan dengan secawan air suam dan minum. Amalkan petua ini sembilan hari berturut-turut dari hati mula kedatangan haid. Insyaallah, mujarab.
Petua 5 : Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan . Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid . Cara hendak telan tidak kisahlah macam mana pun . Tetapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .
Petua 6 : Semasa sakit ketika haid, hendaklah sentiasa meminum air teh pahit tanpa gula.
Sengugut Lama - Amalkan petua ini selama 3 hari berturut-turut. Ambil 7 biji limau nipis dan dicampur segenggam beras lalau diembun selama satu malam. Minumlah air tersebut pada waktu pagi sebelum bersarapan.

Memulih Puncak Nasi Lemak Gurgurl Dari Retak-Retak
Untuk memulihkan retakan pada puting, ambil minyak kelapa hijau dan campurkan sedikit halba. Sapukan pada hujung puting anda. Jangan lakukan ketika menyusu anak.

Masalah Keputihan Pada 'Flower'

Petua 1 : Ambil beberapa keping daun sireh dan segenggam pinang kering yang dihiris nipis. Direbus ber! sama air sebanyak 1 litre sehingga mendidih. Biarkan sejuk, campukan dengan sedikit air bersih buat basuhan pada bahagian sulit wanita tersebut, lakukan 3 kali sehari untuk beberapa hari atau sehingga masalah selesai.
Petua 2: Ambil madu lebah (asli sahaja) satu sudu makan campurkan dengan sedikit air bersih. Dengan menggunakan jari oleskan pada seluruh bahagian sulit wanita. Lakukan 2 kali sehari sehingga sembuh.
Petua 3 : Rebus air lobak putih dan minum air rebusan ini setiap pagi sehingga keputihan beransur hilang.
Petua 4 : Rendam lima tangkai bunga cempaka dalam air panas. Tutup dan biarkan semalaman. Minum airnya setiap hari pagi dan petang. Bunga itu boleh direndam berulang-ulang sehingga pahitnya hilang.
Petua 5 : Rebus 10 biji manjakani, 10 biji buah keras, 10 helai daun sireh, 2 biji limau nipis dan segenggam akar serapat dan kacip siti fatimah. Wapkan faraj anda dengan wap rebusan ramuan ini. Airnya yang telah suam atau sejuk pula digunakan untuk mencuci faraj anda ketika membuang air kecil.

Mengecutkan Rahim Selepas Bersalin

Petua 1 : Rendamkan beberapa helai daun penggaga bersama akarnya dengan air suam kemudiannya ditapis dan airnya diminum. Sebelum tidur lakukan pengecutan (kemut) sebanyak 20 x. InsyaAllah rahim anda mengecut dan seperti sedia kala. Elakkan memakan nanas.
Petua 2 : Rebuskan halia tua dengan gula merah, kulit kayu manis, jintan manis dan daun pandan. Minumlah air rebusan ini beberapa kali sehari. Petua ini dapat membuang angin, melawaskan buang air besar dan mengecutkan rahim.
Petua 3 : Selepas bersalin dinasihatkan meminum air kunyit muda ditumbuk bersama putih telur mentah.Minumlah selama 3 hari berturut-turut. Ia dapat mengecutkan rahim/ peranakan anda ke tempat asal.

Air Susu Badan Berlebihan
Ambil 2 helai daun kubis yang melengkung seperti mangkuk kecil. Tekapkan di kedua-dua belah payudara dan biarkan selama lebih kurang satu hingga satu setengah jam. Tukarkan daun baru jika perlu. Lakukan sehingga air susu berkurangan.

Petua Abe Sayang 
Bagi wanita yang inginkan lebih tenaga sewaktu berjima' dgn suami, amalkan petua ini selama 3 hari berturut-turut. Anda perlulah bangun tidur sebelum suami terjaga kerana petua ini tidak mujarab jika suami sudah terjaga. Rendamkan 3 jenis daun bunga yang berasingan (sebaiknya bunga yang berlainan warna) bersama dengan sedikit madu asli ke dalam sebaldi air suam selama 30 minit. Mandi menggunakan air ini. Kemudian baru kejutkan suami untuk mengetahui hasilnya. InsyaAllah...

Memerahkan  Puncak Nasi Lemak Gurgurl  Yang Lebam
Puting payudara yang kelihatan lebam dan hitam dapat dikembalikan kepada warna asal. Ambil 3 helai sireh dan tumbuk sehingga menghasilkan air berwarna merah. Perah air sireh ini dan sapukan di sekitar puting . Lakukan setiap malam sehingga berhasil.

Memulihkan Bibir 'Flower' Yang Lebam
Bibir faraj yang hitam dan lebam dapat dipulihkan semula dengan mencuci faraj dengan air kelapa muda yang baru. Lakukan sekerap yang mahu.

Petua2 nk kasik 'Flower' mantop..
Kemutan faraj yang berkesan akan memberi kenikmatan yg tak terhingga semasa jima', baik kepada isteri maupun suami. Latihan kemutan faraj boleh dilakukan secara sedar setiap hari. Untuk melakukan latihan kemutan luar, cuba fokus seolah-olah sedang menahan kencing iaitu dengan menarik otot punggung ke dalam. Ulang sebanyak 20 kali sedaya-upaya serta tahan kemutan itu 7 saat pada setiap kali dilakukan. Untuk melakukan latihan kemutan dalam, lakukan seolah-olah mahu menahan dan mahu memasukkan semula tahi ke dalam dubur. Ulangi 20 kali dan buat setiap hari selama beberapa minggu. Teknik kemutan ini dapat meningkatkan kebahagiaan suami isteri.

Mengelak 'Flower' Berbau

Petua 1. Ambil dua helai daun sireh dan juga pucuk pegaga. Rebus keduanya hingga hampir hancur. Sejukkan air rebusan tadi dan cucilah alat sulit 2-3 kali sehari. InsyaAllah, bau dan gatal-gatal pada alat sulit akan hilang.
Petua 2. Ini ada petua Jawa untuk mengharumkan faraj. Ambil daun kemangi sebanyak 25 gram, pandan wangi sebanyak 5 gram, gula aren (batu) juga 5 gram serta garam secukup rasa. Daun kemangi dan pandan wangi ditumbuk lumat dan kemudian dicampur setengah gelas air. Tapis dan perah airnya. Campur garam dan gula aren secukup rasa. Bancuh sehingga sekata. Minum selepas makan malam dan menjelang tidur. Amalkan sekurang-kurangnya 2 minggu berturut-turut.

Menguatkan Tenaga 'Nuklear'

Petua 1 : Petua ini telah dicuba dan ramai yang mengakui telah berjaya. InsyaAllah disamping melakukan senaman setiap pagi, cuba amalkan minum madu lebah dan campurkan dengan minyak lenga. Madu lebah 1/2 cawan dicampur dengan minyak lenga 1/2 cawan. Minum setiap pagi.
Petua 2 : Ambil 2 biji telur ayam kampung, satu sudu besar air kunyit, satu sudu besar madu lebah asli, setengah sudu air limau nipis. Campur ramuan tersebut dan kacau sehingga sebati. Minum 2 kali seminggu.

Petua Kekal Langsing
Zaman moden ini banyak jenis makanan yang mengandungi mudarat jika dimakan berlebihan. Makanan yang diproses dan juga makanan segera sering menjadi pilihan. Namun adakah kita prihatin dengan kesan sampingannya pada tubuh badan? Makanan yang ada di pasaran sering mengandungi gula dan lemak yang tersembunyi.
Pengambilan secara berlebihan akan membawa kepada masalah kegemukan dan obesiti. Sebelum masalah ini terjadi pada kita, sewajarnya kita mengambil sikap berhati-hati. Manakala bagi mereka yang sedang berperang dengan masalah berat badan, jangan khuatir dan cepat putus asa kerana petua yang disarankan di bawah adalah petua yang mudah dan boleh diamalkan semua. Yang penting adalah keazaman untuk menjayakannya dan diamalkan secara berterusan dan bukan sekerat jalan. Selain itu, senaman dan mengawal nafsu makan yang keterlaluan adalah jalan terbaik untuk gaya hidup sihat.
Petua A.
Caranya ialah mengubah cara pemakanan yang diamalkan daripada kebiasaan kepada satu kaedah yang baru iaitu:-
1. Apa yang kita ambil untuk sarapan diwaktu pagi ditukar kepada apa yang sepatutnya dimakan ditengah hari dibawa dan dimakan diwaktu pagi.
2. Pada waktu tengah hari jangan makan makan yang mengenyangkan, cukup sekadar buah-buahan atau jangan makan langsung.
3. Makan malam diawalkan dan diambil dalam lingkungan waktu jam 7.00 malam.
4. Jangan makan selepas pukul 9.00 malam walaupun anda belum makan apa apa sebelumnya. Jika perlu juga cukup sekadar segelas susu atau buah-buahan atau makanlah sedikit tetapi jangan mengambil makanan yang telah dimasak (makan berat).
Petua B
Cara yang kedua sebagai amalan tambahan, berpuasa 2 kali seminggu (setiap hari Isnin dan Khamis), mesti berpuasa dengan niat diwaktu malam yang kita hendak berpuasa pada hari esok. Bukan menahan lapar sahaja yang diikuti dengan makan sedikit atau minum. Pada hari ketika kita berpuasa sangat elok kita melakukan senaman. Walaupun manusia itu tahu bagaimana untuk menguruskan badannya, walaupun manusia itu memang sedar bahawa kegemukan itu mudah mengundang penyakit, namun manusia mudah lupa dan tidak berdaya untuk melakukannya lantaran tiadanya disiplin. Jadinya salahkanlah diri sendiri kerana "sikap adalah menghukum diri".
Petua C
Ada satu lagi petua yg mudah diikuti. Setiap kali bangun pagi, waktu tengahari dan sebelum masuk tidur di sebelah malam, amalkan meminum secawan teh cina (hijau) yg dicampurkan dengan limau nipis atau kasturi. Insyaallah, anda akan lihat kesannya selepas 7-14 hari mengamalkannya.